Epäsovinnainen ruokavalio?

Mä en kauheesti tuu stressaamaan teitä mun ruokavaliolla saati ruokakuvilla…tämän jälkeen. Ensinnäkin siksi, että mun ruokavalio on samantyyppinen jatkuvasti ja toisekseen siksi, että jos mä joskus jotain hienon näköistä syön, sen on kyllä valmistanut mun mies enkä minä :) Mutta mun ruokavalio ei ole tyypillinen punttitreenaajan ruokavalio vaan noudatan VHH-ruokavaliota. Karkeasti arvioiden mun päivän ruokien energiajakauma menee 60% rasvoja, 20% proteiinia ja 20% hiilaria.

Tiivistettynä mä en syö viljoja, perunaa enkä lisättyjä sokereita enkä kauheasti eineksiä enkä hedelmiä. Oho, oliks ne muka siinä? Mä syön kananmunia, maitotuotteita, lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia/juureksia/vihanneksia/marjoja vähintään sen puoli kiloa päivässä. Rasvan kanssa en läträile vaikka moni luulee karppaajan niin tekevän. Riittää kun kaikki tuotteet on täysrasvaisia, light- ja kevyttuotteita en käytä. Mun ainoa näkyvä rasva satunnaisten paistorasvojen lisäksi on mun munavoihin tuleva voi. Mä en myöskään syö esim. rahkaa vaan turkkilaista/kreikkalaista jogurttia iltapalaksi. Ehkä lorautan vielä kuohukermaa sekaan. Aterioita 3 päivässä, ei naposteluja eikä välipaloja. Ei edes palkkaria, vaan ateria välittömästi salin jälkeen.

Mä perehdyin karppaamiseen vuonna 2010 ekan kerran, pudotin painoa vajaa 15 kiloa normaalipainon sisällä. No joo, olinkin aikast hoikka siinä vaiheessa juu. Mutta laihtuminen oli pirun vauhdikasta ja tehokasta eikä tarvinnut nälästäkään pahemmin kärsiä. Sen jälkeen mä oon noudattanut vaihtelevasti VHH-ruokavaliota. Välillä se jo kokonaan unohtui avioeron ja muun häslingin aikana ja toki se painokin tuli siinä hitaasti mutta varmasti takaisin. Tosissaan mä innostuin sitten taas kun piti se runko saada kuosiin synnytyksen jälkeen ja vaivattomasti se taas sujui. Tällä kertaa tosiaan ruokavalio on pitänyt, satunnaisia enemmän tai vähemmän suunniteltuja repsuja lukuunottamatta.

Mun mies laihdutti myös 50 kiloa pääasiassa karppaamalla. Uroteon jälkeen heitti homman kuitenkin niin sanotusti läskiksi ja painoa kertyi takaisin reilu parikymmentä kiloa. No nyt on taas ukko ruodussa ja suunta alaspäin :)

Suurin syy miksi mä karppaan, on makeanhimon hallinta. Aluksi mun hiilarit olivat alle 40g/vrk, sillä mä olen ketoosissa ja makeanhimo katoaa. Toi on mulla hyvä määrä laihdutukseen. Vastaavasti nyt kun viime loppuvuoden itseäni lihottelin, niin hiilareiden määrä on grammoissa 100-150/vrk. Kun mä valitsen ne hiilarit huolella, makeanhimo pysyy poissa.

Lihasten erottuvuus long gone, vaikkei ne kai kutistua oo voinu :)
Lihasten erottuvuus long gone, vaikkei ne kai kutistua oo voinu :)

Mutta kuinka helppoa se sokerinhimo onkaan hankkia takaisin. Syksyn mittaan ajattelin, että tässähän voi välillä pitää herkuttelupäivän. Tarkoittaa mulla siis suklaata, pullaa ja jäätelöä ainakin. Eka kerta meni siihen, että yöllä yrjöttiin. Ei kestänyt maha ei. Toisella kerralla kävi samoin. Sen jälkeen maha tottui ja yhtäkkiä mun harvat herkkupäivät oli viikottaisia. Ja sitten niitä saattoi olla pari peräkkäin jne. Ja sitten sitä samperin suklaata tekikin taas jo mieli monta kertaa viikossa ja vyötäröllä alkoi ahdistaa. Uutena vuotena laitoin hanat kiinni, loppu tää pelleily. Jatkossa löysään ehkä satunnaisissa krapuloissa tai jossain juhlissa. Muuten mopo karkaa käsistä ja tunnetusti noi moottoriajoneuvot ei sovi mulle ollenkaan =D

Mä oon joskus kuullut joidenkin ihmettelevän, et miten karppaaja jaksaa joka aamu syödä kananmunia ja joka ilta vaikka turkkilaista jogurttia. Mun mielestä se ei ole sen ihmeellisempää kuin se, että miten joku jaksaa syödä joka aamu puuroa ja joka ilta leipää. Mutta mä en halua olla saarnanainen, edes tässä asiassa. Kukin syö miten haluaa, mä vastaan jos kysytään. Halusin vain kertoa, että kaikki kehonsa rakentajatkaan eivät syö saman kaavan mukaan :)

Lopuksi vielä esimerkki mun yhden päivän aterioista.

"Brunssiksi" munavoita, kermajuustoa, paprika ja porkkana
”Brunssiksi” munavoita, kermajuustoa, paprika ja porkkana
Päivälliseksi juuresmuusia ja iso läjä possun ulkofilettä
Päivälliseksi juuresmuusia ja iso läjä possun ulkofilettä
Ja iltapalaks marjoja, banaani,pähkinäsekoitusta, marjamixiä, tummaa suklaata ja kreikkalaista jogurttia <3
Ja iltapalaks marjoja, banaani,pähkinäsekoitusta, marjamixiä, tummaa suklaata ja kreikkalaista jogurttia <3